cd-rom.103micovic,
-> #102, emajsijuen Em> │ 1. Valja li Creative Labs 24x sa daljinskim?
Em> └─────────────────────────────────
Em> Valja, odlican je. Neces pogresiti ako ga uzmes. Ja sam skoro kupio
Em> isti model i moram da priznam da je fenomenalan.
Em> │ 2. Kakav je u poredjenju sa 24x Teacom? Moze li ga zameniti?
Em> └─────────────────────────────────
COVEC NEMOJ DA DISKUTUJES O NECEMU SA CIME NISI IMAO KONTAKTA...
doprinesi ovoj konferenciji iskustvom a ne praznom
pricom, ako imas podatke nekih test programa javi se dotle
malo i citaj,
cd-rom.104emajsijuen,
-> #103, micovic│ Em> Valja, odlican je. Neces pogresiti ako ga uzmes. Ja sam skoro kupio
│ Em> isti model i moram da priznam da je fenomenalan.
│
│ Em> │ 2. Kakav je u poredjenju sa 24x Teacom? Moze li ga zameniti?
│ Em> └─────────────────────────────────
│
│ COVEC NEMOJ DA DISKUTUJES O NECEMU SA CIME NISI IMAO KONTAKTA...
│ doprinesi ovoj konferenciji iskustvom a ne praznom
│ pricom, ako imas podatke nekih test programa javi se dotle
│ malo i citaj,
└───────────────────────────────────────
Jesi li ti idiot ili sta ? Sa cim bre nisam imao kontakt ??? Creative 24x ?
Ono "skoro sam kupio", je malo bez veze, jer Creative 24x imam vec preko mesec
dana. Za to vreme je cd citao sve izgrebane CD-ove bez ikakvih problema. Ako
si mislio na moje predstavljanje Teac-a 24x, je sam lepo rekao da ne znam
kakav je, ali da mi je COVEK IZ APP SYSTEMS-a rekao da je po njemu Creative 24x
bolji od Teac 24x. Ne bih nista pricao, da mi je to rekao neki levak, ali taj
covek BRE RADI CEO ZIVOT SA CD-OVIMA I OSTALOM KOMPJUTERSKOM OPREMOM!!!!!!!!!
Uostalom, nisam coveku dao neku dezinformaciju, zar ne?
Pozdrav, Vlada...
cd-rom.105kojai,
-> #103, micovic>> COVEC NEMOJ DA DISKUTUJES O NECEMU SA CIME NISI IMAO KONTAKTA...
>> doprinesi ovoj konferenciji iskustvom a ne praznom
>> pricom, ako imas podatke nekih test programa javi se dotle
>> malo i citaj,
Sto napadas coveka... Imam ortaka koji ima takav disk, testirali smo ga, radi
strava!
Po testovima TEAC je(logicno) brzi, ali to je zanemarljivo u odnosu na cenu i
to sta CREATIVE pruza...
Pozdrav!
cd-rom.106the.edge,
-> #105, kojaiKupih Crative 24x i radi perfektno - nikakvih zastoja u full screen
animacijama sa zvukom!
Sto se tice citanja - sve je procitao sto ja imam!
P.S. Zenski glas rules! ;)
AcCeSS DeNiED
cd-rom.107the.edge,
Ne mogu da povezem 2cdroma za SB sa audio prikljuchcima?!
Kada povezem oba zvuk sa CDa bude uzasno slab, tako da sam morao jedan cdrom
da ostavim bez audio kabla.
Ima li leka ovome?
AcCeSS DeNiED
cd-rom.108vlarad,
-> #103, micovic> 1. Valja li Creative Labs 24x sa daljinskim?
> 2. Kakav je u poredjenju sa 24x Teacom? Moze li ga zameniti?
Ja licno nemam nijedan od 2 navedena modela ali cu ti napisati njihove ocene u
SK. Mozda ti to nesto pomogne u izboru.
CREATIVE LABS INFRA 3600 (24x)
Ima daljinski upravljac i 4 tastera za muzicke diskove sudeci po slici.Utrosak
procesorskog vremena je 36%, vreme pristupa 120ms, brzina prenosa 1780 KB/s i
ne raste sa povecanjem duzine datoteke.
"Infra 3600 se pokazala dobro u radu i lepo citala sve diskove, cak i neke sa
kojima je i hvaljeni 'Teac' imao problema."
Tekst napisao: Rodoljub Ilic u SK 1/98
TEAC 24x CD-ROM
"Za 'Teac-ov' 24x se ne moze reci da je 'sumljivog kvaliteta', ali ono sto
mozemo reci je da nikako ne zasluzuje oznaku 24x."
Drajv nema nikakve tastere za pustanje muzike.Vreme pristupa je 105ms, brzina
prenosa je 1900 KB/s.
Tekst napisao: Vladimir Prelovac u SK 7-8/97
PS:Od 25-og do 30-og broja PC-a nisam nasao test nijednog od ova 2 modela, a
ostale racunarske casopise ne citam redovno.
cd-rom.109jujo,
-> #104, emajsijuen# covek BRE RADI CEO ZIVOT SA CD-OVIMA I OSTALOM KOMPJUTERSKOM
# OPREMOM!!!!!!!!! Uostalom, nisam coveku dao neku dezinformaciju, zar ne?
I ima ih jedno 500 komada na lageru...
Moje opredeljenje Teac 24x.
cd-rom.110jujo,
-> #106, the.edge# Kupih Crative 24x i radi perfektno - nikakvih zastoja u full screen
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
# animacijama sa zvukom!
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Pa ja sam gledao film Mr. Bean sa dvobrzinca i nisam imao
nikakvih zastoja u full screen animacijama sa zvukom!
O cemu ti pricas?????
yooyo
cd-rom.111saint,
-> #106, the.edge=> Kupih Crative 24x i radi perfektno - nikakvih zastoja u full screen
=> animacijama sa zvukom!
Za to ti je dovoljan i TEAC 8X
=> Sto se tice citanja - sve je procitao sto ja imam!
I to je uspelo mom TEAC-u 8X
cd-rom.112the.edge,
-> #110, jujo
T?>> Pa ja sam gledao film Mr.Bean sa dvobrzinca i nisam imao nikakvih
T?>> zastoja u full screen animacijama sa zvukom!
Pa svaka cast, ja sam ove sekvence pustao na svom Pansonic 2x i nije bilo
sanse ni 10sekundi da izdrzi bez prekida. Kod druga koji ima Philips 8x sam
isto probao da pustim i nije bilo sanse da izdrzi do kraja bez nekog zastoja
u zvuku ili slici.
Moja poenta je bila da je BlasterCD brz i da dobro cita sve diskove.
Da li je on pravi 24x ili ne, to me ne zanima, niti mi je toliko bitno.
Meni je prvenstveno vazno da cita sve diskove i da je brz u radu.
AcCeSS DeNiED
cd-rom.113the.edge,
-> #111, saint
T?>> Za to ti je dovoljan i TEAC 8X
T?>> I to je uspelo mom TEAC-u 8X
Za animacije sam odgovorio u prethodnoj poruci.
Sto se tice ovoga, nemam neki komentar. Imam utisak da hoces da poredis
Teac 8x sa Creative 24x... da nisi malo preterao?
Ja nista nisam rekao za Teac24x, mislim da je brzi od Creative-a, sto je i
normalno, jer je zamisao da Creative vise bude multimedijalni CDROM, a ne
najbrzi i najbolji.
Btw: Da li moze "special mode" da se zadrzi za stalno? Default mu je normal
mode.
AcCeSS DeNiED
cd-rom.114kojai,
T?>> Pa ja sam gledao film Mr.Bean sa dvobrzinca i nisam imao nikakvih
T?>> zastoja u full screen animacijama sa zvukom!
Ako ti disk dobro cita ne bi ni trebalo da imas problema sa animacijom i
zvukom posto da bi se ostvarila brzina od 25 frejmova/sec treba da se ocita
oko 300 Kb u sec... Znaci skoro onoliko koliko izvlaci 2x...
Inace TEAC i CREATIVE(24x), ako neko pita da li su kvalitetni, za kucnu
upotrebu su super... Mada zakon(po trajanju i kvalitetu) prestavlja PHILIPS
24x... Njegova cena cak mislim da je manja nego TEAC ali je zato super CD!
Pozdrav!
cd-rom.115pvlada,
-> #107, the.edge> Ne mogu da povezem 2cdroma za SB sa audio prikljuchcima?!
> Kada povezem oba zvuk sa CDa bude uzasno slab, tako da sam morao jedan
> cdrom da ostavim bez audio kabla.
> Ima li leka ovome?
I ja sam imao slican problem, tj. jedan mi se uopste nije cuo, dok je drugi
radio OK. Jedino resenje koje sam nasao je bilo da jednom povezem zvucnike
u izlaz za slusalice ;(
Pozdrav Vlada
cd-rom.116dr.iivan,
Da li je CD bolje namestiti kao Primary Slave ili Secondary Master i
sta se tu dobija a sta gubi?
Da li se to menja prebacivanjem jumpera na CD-u ili je stvar u kablovima?
Da li je bolje staviti CD na zvucnu karticu ili na IDE Port na plocu i
zasto?
cd-rom.117zlaya,
-> #107, the.edge- Ne mogu da povezem 2cdroma za SB sa audio prikljuchcima?!
- Kada povezem oba zvuk sa CDa bude uzasno slab, tako da sam
- morao jedan cdrom da ostavim bez audio kabla.
- Ima li leka ovome?
Samo uz lemilicu. Zalemi jednostavno jedan kabl odozdo Line IN priključka
na zvučnoj karti, i teraj jedan klasično preko CD in-a (jedan od onih
konektora za CD), a drugi preko Line In-a. Čak će i mikser da ti korektno
radi. I možeš da probaš da ih vežeš isto kao i sada što si probao, ali moraćeš
na oba kabla redno da vežeš po kondenzator (za svaki kanal po jedan, pa preko
njih na zvučnu karticu), i onda će OBA da se čuju istovremeno ili već koji
pustiš...
cd-rom.118zormi,
-> #116, dr.iivan* Da li je CD bolje namestiti kao Primary Slave ili Secondary Master i
* sta se tu dobija a sta gubi?
Kao secondary master inače će usporavati hard disk i obrnuto što se
naročito vidi kod puštanja filmova sa CD-a.
* Da li se to menja prebacivanjem jumpera na CD-u ili je stvar u
* kablovima?
Na CD-u se jumper postavi na master ali se poveže posebnim IDE kablom
na secondary IDE port.
* Da li je bolje staviti CD na zvucnu karticu ili na IDE Port na plocu
* i zasto?
Bolje je na IDE jer može doći do raznih sudaranja ili bude
komplikovano za podešavanje (zavisno od modela zvučne karte).
cd-rom.119dselic,
U vezi sa ovim kablovima koje spajaju CD i CD-in. Imam Mitsumi CD 4x
i AE16 zvučnu, i dosadilo mi je da ubadam zvučnike svaki put kad mi
se sluša muzički disk. Tražio sam kabl po gradu, ali nešto mi nije uspel
Q: Jel zna neko gde se dotični može naći (i za koliko $)?
cd-rom.120bsto,
-> #119, dselicKabl CD - Sound blaster imas u GM computers 4893716
Ustanicka 126 sedmi sprat.
Cena oko 3 DM.
cd-rom.121the.edge,
-> #115, pvlada
T?>> I ja sam imao slican problem,tj.jedan mi se uopste nije cuo,dok je
T?>> drugi radio OK.Jedino resenje koje sam nasao je bilo da jednom povezem
T?>> zvucnike u izlaz za slusalice ;(
Meni se jedan (stari) CDROM jedva cuo, a novi Creative dosta dobro.
Mislio sam da se to desava zbog 2 audio kabla, pa sam onda zice audio kabla
starog cdroma izvadio i stavio na isti prikljucak gde i Creative.
Medjutim, isto... :(
Ovo me bas nervira posto taj stari cdrom jedino muzicke diskove cita...
sad je potpuno beskoristan.
AcCeSS DeNiED
cd-rom.122the.edge,
-> #117, zlaya
T?>> Samo uz lemilicu.Zalemi jednostavno jedan kabl odozdo Line IN
T?>> prikljucka na zvucnoj karti,i teraj jedan klasicno preko CD in-a
T?>> (jedan od onih konektora za CD),a drugi preko Line In-a.Cak ce i
T?>> mikser da ti korektno
To cu i da probam, hvala na savetu.
AcCeSS DeNiED
cd-rom.123the.edge,
-> #119, dselic
T?>> U vezi sa ovim kablovima koje spajaju CD i CD-in.Imam Mitsumi CD 4x i
T?>> AE16 zvucnu,i dosadilo mi je da ubadam zvucnike svaki put kad mi
To si trebao da dobijes uz cdrom ?!
AcCeSS DeNiED
cd-rom.124the.edge,
Uspelo je! Povezao sam drugi cdrom za line-in!
Nije bilo potrebno lemljenje jer sam SB ispred Line-in prikljucka ima i one
'iglice' (ne znam kako se to strucno zove - tamo gde se prikljucuju jumperi),
pa sam pogledao uputstvo SBa i video koji je od ta 4 Left i Right.
Samo sam izvadio prikljucke iz audio kabla i natakao ih na te 'iglice'.
Sve super radi, samo sto u mixeru ne mogu da kontrolisem CD volume. Volume
CDa je dosta jak, ali sam Volume u mixeru resava stvar. Naravno, ovo se
odnosi na stari cdrom - novi je na pravom cd prikljucku i funkcionise savrseno.
Anyway, oba cdroma mi sada rade kao playeri.
Hvala svima na savetima.
AcCeSS DeNiED
cd-rom.125the.edge,
E jesam budala... bio sam iskljucio line-in iz mixete i cudio se kako sa
"cd volume" ne mogu da povecam zvuk starog cdroma na line-inu...
AcCeSS DeNiED
cd-rom.126speedy,
Da li neko zna detalje zasto je kod brzih cd-romova veliko
zauzece procesorskog vremena pri citanju?? Jedino sto mi pada na
pamet je JAKO lose resena (citaj : spora) komunikacija izmedju CD-a i
procesora. Mada, s druge strane, cd-romovi koriste PIO modove i imaju kes.
(btw. novi linux prijavljuje i kolicinu kesa na cd-u:)
cd-rom.127sjocic,
-> #108, vlarad-> Ja licno nemam nijedan od 2 navedena modela ali cu ti napisati
-> njihove ocene u SK. Mozda ti to nesto pomogne u izboru.
->
-> CREATIVE LABS INFRA 3600 (24x)
A kakav je onaj Funai, recimo 8x, ako ga jos negde ima ?
Vredi li on sta ?
cd-rom.128dr.iivan,
-> #118, zormi> * Da li je CD bolje namestiti kao Primary Slave ili Secondary Master i
> * sta se tu dobija a sta gubi?
>
> Kao secondary master inace ce usporavati hard disk i obrnuto sto se
> narocito vidi kod pustanja filmova sa CD-a.
Ovde je bilo reci o pustanju filmova preko CD-a sa Slave-a i sa Sec.
Master-a i receno je da se filmovi ne seckaju kada je CD na Master-u,
dok sa Slave-a seckaju, drugim recima da je brzi sa Sec. Master-a.
To se ne uklapa u ovo da ce raditi usporeno, jer ce mu smetati hard
disk ili obrnuto?
cd-rom.129zlaya,
-> #128, dr.iivan- Ovde je bilo reci o pustanju filmova preko CD-a sa Slave-a i sa
- Sec. Master-a i receno je da se filmovi ne seckaju kada je CD
- na Master-u, dok sa Slave-a seckaju, drugim recima da je brzi
- sa Sec. Master-a. To se ne uklapa u ovo da ce raditi usporeno,
- jer ce mu smetati hard disk ili obrnuto?
Seckaju na Primary Slave-u, a ako ga baciš solo na drugu granu nema
problema...
cd-rom.130zlaya,
-> #126, speedy- Da li neko zna detalje zasto je kod brzih cd-romova veliko
- zauzece procesorskog vremena pri citanju?? Jedino sto mi pada
- na pamet je JAKO lose resena (citaj : spora) komunikacija
- izmedju CD-a i procesora. Mada, s druge strane, cd-romovi
- koriste PIO modove i imaju kes. (btw. novi linux prijavljuje i
- kolicinu kesa na cd-u:)
CD baš i ne komunicira direktno sa procesorom, a inače veliko zauzeće
procesorskog vremena dobijaš zahvaljujući tome što nemaš BusMaster kontroler
nego običan (FX / VX čipset). Takođe ako imaš BM kontroler (HX / TX), ukoliko
to nije uštimovano (bilo maderbord, bilo drajver) opet ne fercera kako treba
pa procesor vodi ceo transfer.
Naravno veliko zauzeće istog ti je i ukoliko puštaš neki MPEG / MP3 ili
nešto slično sa CDa, gde ga pri čitanju još i dekompresuješ.
cd-rom.131kenza,
-> #127, sjocic>> A kakav je onaj Funai, recimo 8x, ako ga jos negde ima ?
>> Vredi li on sta ?
Prema testovima iz PC-a i prema ličnim iskustvima (jedan ortak ga
ima) radi sasvim OK. Jedina mana je što nema PLAY taster :(
Moram reći da govorim o 16x, ali pretpostavljam da onda ni 8x
nisu loši.
cd-rom.132vstan,
-> #127, sjocic> A kakav je onaj Funai, recimo 8x, ako ga jos negde ima ?
> Vredi li on sta ?
Nema zamerki. Čita ono što nije hteo Panasonic 12x ili
Sony 8x (plavu Verbatim mediju).
cd-rom.133dselic,
-> #123, the.edge> To si trebao da dobijes uz cdrom ?!
Ma duga je to priča...
cd-rom.134dselic,
-> #120, bsto> Kabl CD - Sound blaster imas u GM computers 4893716
> Ustanicka 126 sedmi sprat.
> Cena oko 3 DM.
Hvala, probaću.
cd-rom.135speedy,
-> #130, zlaya> CD bas i ne komunicira direktno sa procesorom, a inace veliko zauzece
> procesorskog vremena dobijas zahvaljujuci tome sto nemas BusMaster
> kontroler nego obican (FX / VX cipset). Takode ako imas BM kontroler (HX
> / TX), ukoliko to nije ustimovano (bilo maderbord, bilo drajver) opet ne
> fercera kako treba pa procesor vodi ceo transfer.
> Naravno veliko zauzece istog ti je i ukoliko pustas neki MPEG / MP3 ili
> nesto slicno sa CDa, gde ga pri citanju jos i dekompresujes.
Ispravite me ako gresim ali, CD *komunicira* direktno sa procesorom
kada je u PIO rezimu a opet komunicira ali u dosta manjoj meri dok je
DMA (BusMaster ili obican).
Dok traje DMA, procesor je u nekom uvrnutom stanju u kome se otkaci od
memory basa i ceka da se transfer zavrsi. Tako se rasterecuje procesor i
ubrzava transfer zato sto informacije ne prolaze kroz CPU.
Inace po ComputerShopperu BM daje 4-5% ubrzanja u odnosu na obican DMA.
cd-rom.136dr.iivan,
-> #129, zlaya> - Ovde je bilo reci o pustanju filmova preko CD-a sa Slave-a i sa
> - Sec. Master-a i receno je da se filmovi ne seckaju kada je CD
> - na Master-u, dok sa Slave-a seckaju, drugim recima da je brzi
> - sa Sec. Master-a. To se ne uklapa u ovo da ce raditi usporeno,
> - jer ce mu smetati hard disk ili obrnuto?
>
> Seckaju na Primary Slave-u, a ako ga bacis solo na drugu granu nema
> problema...
Cekaj, da ga bacim solo na drugu granu (drugi kabl) na Primary Slave?
Ako drugi kabl ide na Secondary IDE port na ploci, onda ce valjda sve
sto se stavi na tu granu biti Secondary - pa i Slave i Master?
Mozda sam sad nesto lupio, ali ako nisam onda si verovatno mislio
na Master, jer bi u suprotnom bio Secondary Slave?
Uh.. prosvetli me, molim te :)
cd-rom.137sjocic,
-> #132, vstan-> Nema zamerki. Čita ono što nije hteo Panasonic 12x ili
-> Sony 8x (plavu Verbatim mediju).
Nije mi ni palo na pamet da neki CD nece da cita 'plave' diskove.
Ako je moj matori 2x citao sve, zasto nebi citali i novi drajvovi?
U svakom slucaju, izbor ce pasti izmedju Funai-a 8x i Goldstar-a 24x,
koje je nahvaljen u PC-u.
cd-rom.138ahil,
-> #136, dr.iivan**> Cekaj, da ga bacim solo na drugu granu (drugi kabl) na Primary Slave?
**>
**> Ako drugi kabl ide na Secondary IDE port na ploci, onda ce valjda sve
**> sto se stavi na tu granu biti Secondary - pa i Slave i Master?
Pazi ovako:
Imaš Primaru Master i Primaru Slave, --> Primaru IDE port
kao i Secondary Master i Secondary Slave. --> Secondary IDE port
CDrom treba staviti na Secondaru Master, dakle drugi IDE port,
t.j. ne bi trebalo da bude prikačen na isti IDE port kao i HDD
(koji je na prvom portu). Zašto? Zato što će u slučaju ako su
i HDD i CDROM na istom IDE portu, iliti na istoj grani, CDROM
usporavati rad HDD.
Ukoliko imaš i SB, a znam da imaš, onda imaš i treći IDE port
preko SB-a, ali je on uglavnom sporiji od prva dva pa nema
potrebe da na njega bilo šta kačiš.
Eto, to ti je cela mudrost. :)
Štos je u tome što treba da imaš dva IDE kabla, a obično se uz
ploče isporučuje samo jedan.
Pozdrav, AHIL!
cd-rom.139vstan,
-> #137, sjocic> Nije mi ni palo na pamet da neki CD nece da cita 'plave'
> diskove.
Pomenuti Panasonic ih čita u blokovima od po 4xKb,
što je praktično neupotrebljivo, sem za extremno dokone.
Isto se dešavalo i sa Mitsumijem (1x x). Sony 8x se slično
ponaša, sem što posle određene pročitane količine odbija
svaki dalji rad. Teac 16x iste diskove čita kao lud, a
Philips 20x načisto poludi :)
Funai 8x čita bez ikakvog zastajkivanja.
cd-rom.140zlaya,
-> #136, dr.iivan- Cekaj, da ga bacim solo na drugu granu (drugi kabl) na Primary
- Slave?
-
- Ako drugi kabl ide na Secondary IDE port na ploci, onda ce
- valjda sve sto se stavi na tu granu biti Secondary - pa i Slave
- i Master?
-
- Mozda sam sad nesto lupio, ali ako nisam onda si verovatno
- mislio na Master, jer bi u suprotnom bio Secondary Slave?
Radi se o tome da EIDE kontroleri u sebi imaju 2 kompletna kontrolera.
Jedan je na primarnoj, a drugi na sekundarnoj adresi. Prepoznaćeš da li tvoja
ploča ima EIDE kontroler po tome što ima 2 konektora sa 40pina jedan pored
drugog. Takođe ukoliko imaš 486 ploču sa eksternim disk kontrolerom, takođe
ukoliko ima 2 konektora sa po 40pina to je EIDE kontroler.
Na svaki kontroler (čitaj priključak) možeš da staviš 2 disk jedinice.
Neki mudrac je odlučio da se njihove adrese označavaju sa Master & Slave
umesto 0 & 1 odnosno 1 & 2. Iz mudračevog naziva može se zaključiti da je
Master glavni disk, a slave pomoćni - što je zapravo tačno. Ukoliko pustite
test 2 ista diska na recimo primarnoj grani, dobićete zanimljiv podatak da je
Slave disk sporiji (da, čak i kada im zamenite mesta) za nešto jako sitno, ali
ipak malo sporiji.
Sam CD ROM po prirodi stvari je sporiji od hard diska. Ukoliko ga
kombinuješ na isti kabl, dolazi do usporenja podataka pri prenosu. Da bi to
izbegao jednostavno ih razdvojiš - svaki na posebnu granu. Usporenje ćeš da
postigneš i ukoliko staviš tvoj drugi hard disk na istu granu sa CD-om.
cd-rom.141zlaya,
-> #135, speedy- Ispravite me ako gresim ali, CD *komunicira* direktno sa
- procesorom kada je u PIO rezimu a opet komunicira ali u dosta
- manjoj meri dok je DMA (BusMaster ili obican).
- Dok traje DMA, procesor je u nekom uvrnutom stanju u kome se
- otkaci od memory basa i ceka da se transfer zavrsi. Tako se
- rasterecuje procesor i ubrzava transfer zato sto informacije ne
- prolaze kroz CPU. Inace po ComputerShopperu BM daje 4-5%
- ubrzanja u odnosu na obican DMA.
Idemo ispočetka. DMA MODOVI & PIO MODOVI su vezani za komunikaciju između
disk jedinice i disk kontrolera. To shvatite više kao protokol po kome podaci
idu između disk jedinice i kontrolera. DMA je posebna fizička jedinica (jedno
parče čipa integrisano u veznom čip setu), i ona ima određeni broj DMA KANALA
(To su 3 različite DMA definicije, koje se lako mešaju - sve ovo zovemo DMA u
normalnom razgovoru).
Procesor je najbrži, i najsebični čip u celom PC računaru. Sve je zapravo
njemu podređeno. Pošto je jedan od osnovnih zahteva pri projektovanju i izradi
ovakvog tipa računara niska cena (setimo se one tuge od SX procesora, gde je
"skidan" matematički koprocesor, ili šišane I/O linije), on ima u sebi vrlo
mali broj BUS-eva. Procesor je povezan sa istim BUSom na MMU, DMA i I/O. MMU
je takođe povezan posebnim BUSom na DMA, a u novije vreme i I/O.
MMU je Memory Managment Unit. Takođe je integrisan u vezni čip set. On
služi da poveže procesor sa memorijom (da, tu je i keš kontroler sa kešom).
I/O je zamena za I/O procesor sa velikih sistema, i služi procesoru da
preko njega barata sa bilo kakvim I/O jedinicima (u našem slučaju sve osim
memorije). Integrisan je u veznom čip setu, i danas na svim novim pločama se
zove Host to PCI Bridge Controler. Na njega se posle kači PCI to ISA Bridge
Controler (ISA slotovi), Multi I/O Controler (portovi i tastatura).
DMA služi kao ruter, rezervni BUS, razdelnik ili nazovite to već po
nahođenju.
BM je oznaka za BUS Mastering, i to je samo mogućnost nekog uređaja (i svi
ovi komadi hardwera po veznim čipovima se zovu uređaji) da uzme BUS (u našem
slučaju DMA kanal) ida može da ga zadrži dokle god mu je to potrebno, a da ga
drugi uređaji ne prekidaju.
Hajdemo sada da prebacimo neke podatke recimo sa CD ROMa na Disk:
Otvara se kanal prema CD-ROmu
Otvara se kanal prema disku
Započinje se transfer
Završava se transfer
Zatvara se kanal prema CDu
Zatvara se kanal prema disku
Ti kanali koji se otvaraju su naravno DMA kanali. Ceo transfer inicira
procesor, i vodi računa o tome da se transfer završi. Osnovno što treba
razumeti je da svaki posao koji se radi na računaru ima svoj prioritet (to se
reguliše preko Interrupt Controlera). Svaki Task zapravo ima neki svoj deo
vremena koji otima procesoru da bi se izvršio. Što je veći prioritet taska, to
više pažnje i vremena dobije od procesora. Cela fora kod BM je u tome da
procesor samo započne transfer, a ceo ostatak posla se radi preko DMA bez
alertiranja procesora. DMA samo javi kad je završio. Zahvaljujući tome možemo
iste te podatke sa CDa preko DMA kanala prebaciti recimo u memoriju računara,
dok procesor naprimer radi nešto drugo u drugom bloku memorije preko MMUa, i
tokom toga sa hard diska drugim DMA kanalom preko I/O štampati nešto na
paralelnom portu koji je u ECP modu.
BUS Mastering je takođe rogobatan izraz koji označava bilo koji uređaj
koji može da preuzme kontrolu nad nekim BUSom. U prevodu na srpski, takav
uređaj sebi obezbeđuje najveći prioritet i brzinu rada preko BUSa. Njega
naravno treba nešto da prati sa druge strane da bi imalo smisla (najčešće
memorija). Cela je fora u tome da se ubace podaci u memoriju dok procesor radi
nešto svoje, tako da ga tamo već čekaju a ne da mora da ih izvlači jedan po
jedan (seckano ili u komadima), i to zapravo rasterećuje procesor.
cd-rom.142ranx,
-> #139, vstan> što je praktično neupotrebljivo, sem za extremno dokone.
> Isto se dešavalo i sa Mitsumijem (1x x). Sony 8x se slično
Moj Mitsumi 4x savršeno čita plavce.
cd-rom.143saint,
-> #140, zlaya=> postignes i ukoliko stavis tvoj drugi hard disk na istu granu sa CD-om.
Jel ce doci do usporenja ako na jednu granu stavim 2 HD-a?
cd-rom.144the.edge,
Cemu zapravo sluzi Special Mode na Creative CDROMu?
Da li on ubrzava rad ili sta?
AcCeSS DeNiED
cd-rom.145sneza,
cd-rom.146sneza,
Zna li neko kako da proverim brzinu CD-a a da ne otvaram kuciste.
Navodno NEC-ov je 24x. Na njemu nista ne pise (spolja).
cd-rom.147speedy,
-> #141, zlaya> - Ispravite me ako gresim ali, CD *komunicira* direktno sa
> - procesorom kada je u PIO rezimu a opet komunicira ali u dosta
> - manjoj meri dok je DMA (BusMaster ili obican).
> - Dok traje DMA, procesor je u nekom uvrnutom stanju u kome se
> - otkaci od memory basa i ceka da se transfer zavrsi. Tako se
> - rasterecuje procesor i ubrzava transfer zato sto informacije ne
> - prolaze kroz CPU. Inace po ComputerShopperu BM daje 4-5%
> - ubrzanja u odnosu na obican DMA.
>
> Idemo ispocetka. DMA MODOVI & PIO MODOVI su vezani za komunikaciju
> izmedu disk jedinice i disk kontrolera. To shvatite vise kao protokol po
> kome podaci idu izmedu disk jedinice i kontrolera.
DMA & PIO MODOVI nisu samo vezani za komunikaciju izmedju disk
jedinice i kontrolera nego predstavljaju dva potpuno razlicita
metoda prenosenja podataka izmedju memorije i diska. Brojevi
modova su varijacije u brzini.
> Procesor ... ima u sebi vrlo mali broj BUS-eva. Procesor je povezan sa
> istim BUSom na MMU, DMA i I/O.
Ne, sa DMA kontrolerom se komunicira preko in i out instrukcija
tako da se moze reci da je on vezan preko I/O sa procesorom:)
Pored I/O-a postoje i direktne veze (DMA request i acknowledge)
koje sluze da bi procesor usao u TRI-STATE mod (oslobadja bas
DirectMemoryAccess kontroleru). Ono sto vi zovete MMU i I/O je
u stvari BAS (addr+data) u kombinaciji sa MEMR/W i IOR/W kontrolnim
pinovima na procesoru.
> MMU je takode povezan posebnim BUSom na DMA, a u novije vreme i I/O.
MMU nije povezan *posebnim* BASOM na DMA.
> MMU je Memory Managment Unit. Takode je
> integrisan u vezni cip set. On sluzi da poveze procesor sa memorijom (da,
> tu je i kes kontroler sa kesom).
Ok, mada je MMU i deo procesora koji se bavi zastitom memorije izmedju
procesa. Na koji od ova dva uredjaja se zvanicno odnosi *MMU* stvarno
nisam siguran.
> I/O je zamena za I/O procesor sa velikih
> sistema, i sluzi procesoru da preko njega barata sa bilo kakvim I/O
> jedinicima (u nasem slucaju sve osim memorije). Integrisan je u veznom
> cip setu, i danas na svim novim plocama se zove Host to PCI Bridge
> Controler. Na njega se posle kaci PCI to ISA Bridge Controler (ISA
> slotovi), Multi I/O Controler (portovi i tastatura).
Host to PCI Bridge je samo interfejs izmedju procesora i lokalnog
basa (PCI) sto cini PCI portabilnim (na DEC alphe npr.) i nesto
sporijim (komplikovaijim) od VLB. Procesor odredjuje sve parametre
komunikacija (adresa i vrednost) a Host to PCI Bridge je uredjaj
koji te signale samo trasformise u PCI "standard". Zato mislim da se
ne moze poistovetiti sa I/O procesorom (prilicno je transparetan
za ceo sistem).
> Hajdemo sada da prebacimo neke podatke recimo sa CD ROMa na Disk:
>
> Otvara se kanal prema CD-ROmu
> Otvara se kanal prema disku
> Zapocinje se transfer
> Zavrsava se transfer
> Zatvara se kanal prema CDu
> Zatvara se kanal prema disku
S tim da se memorijski regioni nikad ne preklope i mora da se pazi na
jos neke sitnice.
> Ti kanali koji se otvaraju su naravno DMA kanali. Ceo transfer inicira
> procesor, i vodi racuna o tome da se transfer zavrsi. Osnovno sto treba
> razumeti je da svaki *posao koji se radi na racunaru ima svoj prioritet
> (to se regulise preko Interrupt Controlera). Svaki *Task zapravo ima neki
> svoj deo vremena koji otima procesoru da bi se izvrsio.
Task == posao?
> Sto je veci
> prioritet taska, to vise paznje i vremena dobije od procesora. Cela fora
> kod BM je u tome da procesor samo zapocne transfer, a ceo ostatak posla
> se radi preko DMA bez alertiranja procesora. DMA samo javi kad je
> zavrsio. Zahvaljujuci tome mozemo iste te podatke sa CDa preko DMA kanala
> prebaciti recimo u memoriju racunara, dok procesor naprimer radi nesto
> drugo u drugom bloku memorije preko MMUa,
Koliko ja znam nije moguce deljenje "MMU"-a izmedju DMA i procesora
nego DMA povremeno (na svaki bajt ili sl) prepusta bas procesoru.
> BUS Mastering je takode rogobatan izraz koji oznacava bilo koji
> uredaj koji moze da preuzme kontrolu nad nekim BUSom. U prevodu na
> srpski, takav uredaj sebi obezbeduje najveci prioritet i brzinu rada
> preko BUSa.
BM je zapravo feature koji
omogucuje burst transfere tokom kojih je procesor u TRI-STATE-u nesto
duze ali su transferi zato mnogo efikasniji tako da se u stvari
stede ciklusi. (DMA ne prepusta kontrolu basa do kraja transfera)
> Njega naravno treba nesto da prati sa druge strane da bi
> imalo smisla (najcesce memorija). Cela je fora u tome da se ubace podaci
> u memoriju dok procesor radi nesto svoje, tako da ga tamo vec cekaju a ne
> da mora da ih izvlaci jedan po jedan (seckano ili u komadima), i to
> zapravo rasterecuje procesor.
To "izvlacenje" je u stvari Programmed I/O:)
cd-rom.148tomak,
-> #140, zlaya> Sam CD ROM po prirodi stvari je sporiji od hard diska. Ukoliko ga
> kombinuješ na isti kabl, dolazi do usporenja podataka pri prenosu. Da bi
> to izbegao jednostavno ih razdvojiš - svaki na posebnu granu. Usporenje ćeš
> da postigneš i ukoliko staviš tvoj drugi hard disk na istu granu sa CD-om.
Kad se razdvoje da li jumper na CD-u koji je bio na Slave treba da se
prebaci na Master (ako je sam na drugoj grani).
cd-rom.149miskop,
-> #144, the.edge>> Cemu zapravo sluzi Special Mode na Creative CDROMu?
>> Da li on ubrzava rad ili sta?
Ja kol'ko čuh, to je valjda mode ako imaš problem sa
čitanjem nekih diskova, tj. u tom mode-u bi trebalo da
Creative čita i problematične diskove. Naravno, onda se
i brzina smanjuje.
cd-rom.150vlarad,
-> #146, sneza> Zna li neko kako da proverim brzinu CD-a a da ne otvaram
> kuciste. Navodno NEC-ov je 24x. Na njemu nista ne pise (spolja).
Ja sam davno kupio NEC 1300 (6x). Izgledao je vrlo slicno kao 4x i na prednjoj
masci nije imao nikakvih oznaka. Do sada me nije izneverio.
Testiraj ga u nekom programu pa vidi kolika mu je brzina transfera premda
cisto sumljam da ces dobiti preko 2000 KB/s. Ako neko zna bolji nacin neka
napise.
U dos\sound\ imas dac23dcm.zip za skidanje muzike sa cda-a u okviru koga se
nalazi i gore poslati fajl.
cdbench.rarcd-rom.151epson,
-> #144, the.edge
│ Cemu zapravo sluzi Special Mode na Creative CDROMu?
│ Da li on ubrzava rad ili sta?
└─────────────────────────────────────────────────
Pada transfer čime se postiže bolje čitanje diskova.
cd-rom.152jujo,
-> #128, dr.iivan# Ovde je bilo reci o pustanju filmova preko CD-a sa Slave-a i sa Sec.
# Master-a i receno je da se filmovi ne seckaju kada je CD na Master-u,
# dok sa Slave-a seckaju, drugim recima da je brzi sa Sec. Master-a.
# To se ne uklapa u ovo da ce raditi usporeno, jer ce mu smetati hard
# disk ili obrnuto?
Ma nema sansi da secka. Ja imam Teac 16x i nikad nije seckao. Moze da
se desi da secka ako imate TX-PRO plocu i instairanje drajvere za
UDMA mod. Desavalo mi se da posle 20 MB kopiranja sa CD-a sve stane na
15 sec i zatim nastavi dalje. Podaci koji su kopirani su osteceni.
Problem sam resio tako sto sam sklonio UDMA drajvere iz Win95 i sve je
OK. Neko ce reci da sam lud zato sto sam na taj nacin usporio pristup
disku, ali za moje potrebe cak je i 2.5MB/sec sasvim dovoljno.
cd-rom.153zlaya,
-> #143, saint- granu sa CD-om.
- Jel ce doci do usporenja ako na jednu granu stavim 2 HD-a?
Neće za CD, brži hard će biti malo sporiji (nešto jako sitno). I naravno
biće ti sporije kopiranje sa diska na disk
cd-rom.154zlaya,
-> #148, tomak- Kad se razdvoje da li jumper na CD-u koji je bio na Slave treba
- da se prebaci na Master (ako je sam na drugoj grani).
Nema potrebe, ostavi ga kako jeste.
cd-rom.155zlaya,
-> #147, speedy- > shvatite vise kao protokol po kome podaci idu izmedu disk
- jedinice i kontrolera.
-
- DMA & PIO MODOVI nisu samo vezani za komunikaciju izmedju disk
- jedinice i kontrolera nego predstavljaju dva potpuno razlicita
- metoda prenosenja podataka izmedju memorije i diska. Brojevi
- modova su varijacije u brzini.
Ti naši podaci i idu u memoriju, inače bi ostajali u kontroleru, pa kada
se kontroler prepuni podaci bi se prelili i cureli napolje - to bi bio čist
gubitak podataka. Čini mi se da sam i naglasio da se to uslovno shvati kao
protokol. Elem osnovna razlika između PIO i DMA moda rada DISK KONTROLERA je u
tome da pri PIO modu velikim delom u transferu učestvuje procesor, dok je u
DMA modu rasterećen pošto najveći deo transfera obavlja DMA. DMA dalje prema
memoriji i procesoru (a bogami i disk kontroler u PIO modu), tera podatke
preko PCI BUS-a na Host To PCI Bridge Controler, i tu dolazimo do
interesantnog detalja - PCI BUS nezna za DMA mod (glupa sprava). On koristi 2
načina rada Programmed I/O (PIO) i BUS Mastering. Već posle svog ovog mlaćenja
podataka i modova naši dragi podaci završavaju u memoriji (u slučaju da smo ih
baš tamo poslali, pošto smo mogli i sa CD-a na hard disk ili sa harda na nešto
treće).
- > Procesor ... ima u sebi vrlo mali broj BUS-eva. Procesor je
- > povezan sa istim BUSom na MMU, DMA i I/O.
-
- Ne, sa DMA kontrolerom se komunicira preko in i out instrukcija
- tako da se moze reci da je on vezan preko I/O sa procesorom:)
- Pored I/O-a postoje i direktne veze (DMA request i acknowledge)
- koje sluze da bi procesor usao u TRI-STATE mod (oslobadja bas
- DirectMemoryAccess kontroleru). Ono sto vi zovete MMU i I/O je
- u stvari BAS (addr+data) u kombinaciji sa MEMR/W i IOR/W
- kontrolnim pinovima na procesoru.
Hvala na preciznom kvotiranju, zaboravićemo moju prethodnu definiciju koja
je malo zastarela (netačna, pogrešna, neprecizna, bez veze, itd...), i
okrenućemo se konkretno PCI arhitekturi koju imamo na novijim 486 i svim
pentium pločama. Procesor je preko 3 BUS-a vezan direktno na L2 Cache, L2
Cache Controler, Memory Controller, Memoriju i PCI Bridge Controller. Dok se
keš nije zvao L2 / L3 keš, kontroleri memorije su bili integrisani u MMU
(mogao je biti i u dva različita čipa. Ovde nije povezan DMA - moja greška,
bio sam suviše uopšten. Tri state baferi (ne modovi) služe da bi pojedine
sekcije računara mogle da se odvoje jedne od drugih, i da dele iste resurse
(sva ova 3 BUS-a su zapravo jedan te isti fizički, samo se koristi druga
kombinacija kontrolnih linija).
- > MMU je takode povezan posebnim BUSom na DMA, a u novije vreme
- i I/O.
-
- MMU nije povezan *posebnim* BASOM na DMA.
Nije, povezan je konkretno PCI BUSom i to preko Host to PCI kontrolera,
opet sam bio isuviše uopšten.
- > MMU je Memory Managment Unit. Takode je
- > integrisan u vezni cip set. On sluzi da poveze procesor sa
- > memorijom (da, tu je i kes kontroler sa kesom).
-
- Ok, mada je MMU i deo procesora koji se bavi zastitom memorije
- izmedju procesa. Na koji od ova dva uredjaja se zvanicno odnosi
- *MMU* stvarno nisam siguran.
Da, ukoliko misliš na osvežavanje memorije što mu jeste jedna od osnovnih
namena.
- Host to PCI Bridge je samo interfejs izmedju procesora i
- lokalnog basa (PCI) sto cini PCI portabilnim (na DEC alphe
- npr.) i nesto sporijim (komplikovaijim) od VLB. Procesor
- odredjuje sve parametre komunikacija (adresa i vrednost) a Host
- to PCI Bridge je uredjaj koji te signale samo trasformise u PCI
- "standard". Zato mislim da se ne moze poistovetiti sa I/O
- procesorom (prilicno je transparetan za ceo sistem).
Više je kontroler, i to I/O ali neka bude po vašoj definiciji, ne narušava
mu funkcionalnost. Ako ćemo pošteno sav I/O ide baš preko njega.
- > *posao koji se radi na racunaru ima svoj prioritet (to se
- > regulise preko Interrupt Controlera). Svaki *Task zapravo ima
- > neki svoj deo vremena koji otima procesoru da bi se izvrsio.
-
- Task == posao?
Task, Run, Posao, Ciklus...
- > Sto je veci
- > prioritet taska, to vise paznje i vremena dobije od
- > procesora. Cela fora kod BM je u tome da procesor samo
- > zapocne transfer, a ceo ostatak posla se radi preko DMA bez
- > alertiranja procesora. DMA samo javi kad je zavrsio.
- > Zahvaljujuci tome mozemo iste te podatke sa CDa preko DMA
- > kanala prebaciti recimo u memoriju racunara, dok procesor
- > naprimer radi nesto drugo u drugom bloku memorije preko MMUa,
-
- Koliko ja znam nije moguce deljenje "MMU"-a izmedju DMA i
- procesora nego DMA povremeno (na svaki bajt ili sl) prepusta
- bas procesoru.
BM zapravo više ide uz DMA mode rada disk kontrolera, ili neke druge
jedinice nakačene na PCI BUS. Deljenje MMU zavisi više od konstrukcije istog,
s time da mislim da si u pravu, ali nisam baš 100% siguran.
- BM je zapravo feature koji
- omogucuje burst transfere tokom kojih je procesor u TRI-STATE-u
- nesto duze ali su transferi zato mnogo efikasniji tako da se u
- stvari stede ciklusi. (DMA ne prepusta kontrolu basa do kraja
- transfera)
Zapravo BUS master se odvija na BUSu koji je nezavisan od procesora -
konkretno PCI BUSu.
- To "izvlacenje" je u stvari Programmed I/O:)
Programmed I/O je zapravo Slave režim rada PCI BUSa, i ako se prepusti
samo on procesoru, može biti i osetno brži od BM moda.
Za sve moje odgovore u ovom reply sam koristio materijal IBM PC
Institute-a koji se odnosi na Personal Computer Architecture course V5100,
materijal od pre godinu, godinu ipo dana. Ukoliko ikada budem projektovao PC
kompjutere, sigurno ću znati mnogo više, i imati više stvari u glavi, ali za
sada mi je ovo uglavnom podnošljivo dovoljno za svakodnevne aktivnosti. Kad
god nekom od korisnika pokušavam nešto da objasnim koristim što uopštenije
pojmove, i trudim se da shvate kako neka stvar zapravo funkcioniše. Nažalost
često sam vrlo rečit (srećom nikom ne objašnjavam demontažu eksplozivnih
naprava), tako da jedini indikator da sam preterao je nečiji plavi vrat...
Voleo bih da su ljudi shvatili čemu služe svi ti modovi, DMA, munje i gromovi,
ali sigurno ih ima još koji nisu shvatili, a neuporedivo više njih koje to
uopšte ne zanima.
cd-rom.156livan,
Da li je moguće kopirati CD za SONY Play Station pomoću običnog CD ROM
pisača za PC računar, tj. da li je moguće tako nešto uraditi na jednoj
486-ici? Ako jeste, koji je softver potreban za tako nešto i koji uređaj
preporučujete?
cd-rom.158obren,
-> #156, livan> Da li je moguće kopirati CD za SONY Play Station pomoću običnog CD ROM
> pisača za PC računar, tj. da li je moguće tako nešto uraditi na jednoj
> 486-ici? Ako jeste, koji je softver potreban za tako nešto i koji
> uređaj preporučujete?
Koliko mi je poznato, SONY Play Station diskovi se štancuju u nekom
nestandardnom formatu, upravo da bi se sprečilo neovlašćeno kopiranje.
Naravno to ne znači da toj zaštiti do sada nisu doskočili u programima
za rezanje CD-ova... :)
Inače, 486 kao 486 nije problem, problem je brzina diska - podaci moraju
da putuju bez zastoja do rezača. Ako mu zafali podataka dok upisuje (jer
računar nije stigao da pročita sa harda), onda CD možeš da baciš. Dakle
ako imaš dovoljno brz hard, nema zime.
cd-rom.159saint,
-> #158, obren=> Koliko mi je poznato, SONY Play Station diskovi se stancuju u nekom
Kad smo vec kod Sonyja kakav on to hardver ima?
cd-rom.160sjocic,
Mozda je moglo i u viceve, ali valjda moze i ovde:
Izvod iz konferencije (diskusije) sa SezamaPro/Pchard/CDRom
"Sve sto ste hteli da radite sa Cd-om a niste smeli"
cdromi.zipcd-rom.161sjocic,
Nameravam da povezem CD Rom sa muzickom linijom, pa bih imao par pitanja.
Problem je u tome sto bi CD (sa play tasterom) morao da se napaja sa
trafoa linije (nema racunara u blizini).
Ideja je slideca: trafo linije ima na izlazu +24V i -24V DC.
Na +24V se vezuje 78M12 kolo (12V,2A), a na to kolo ide jos i jedno
78L05(redno). Dakle, ova dva kola ce obezbediti +12V i 5V napajanja za CD.
Potrosnja CD-a je 12V->0.2A (pik 1A), i 5V->0.3-0.45A.
Disipacija na oba 78 kola je oko 10W, pa bi mi tu trebao i jedan
hladnjak. Trafo iz linije je 'poveliki', pa mislim da potrosnja CD-a
ne bi trebala bitno da ometa rad linije, pogotovu sto ce se ista
slusati u 'tihom' rezimu.
Naravno, line-out CD-a, se vezuje na CD-in linije.
Moje pitanje: da li ovo moze da radi ovako kako sam ja zamislio, i da li
je mozda neko pokusavao nesto slicno?
cd-rom.162zlaya,
-> #161, sjocic- Nameravam da povezem CD Rom sa muzickom linijom, pa bih imao
- par pitanja. Problem je u tome sto bi CD (sa play tasterom)
- morao da se napaja sa trafoa linije (nema racunara u blizini).
Tvoja linija ima simetrično napajanje (+-24V). Sve radne tačke su tako
uklopljene da se lako može desiti da ih narušiš kačenjem CD-a kako si
zamislio. Spaliti nećeš ništa, tako da jedino loše što može da se desi je da
linija malo izobličava (ukoliko trafo ima dovoljno snage da napaja cd),
naravno ukoliko sve povežeš kako treba (onako kako si opisao).
cd-rom.163sjocic,
-> #162, zlaya-> Tvoja linija ima simetrično napajanje (+-24V). Sve radne tačke su tako
-> uklopljene da se lako može desiti da ih narušiš kačenjem CD-a kako si
-> zamislio. Spaliti nećeš ništa, tako da jedino loše što može da se desi je
-> da linija malo izobličava (ukoliko trafo ima dovoljno snage da napaja cd),
Nisam siguran da sam razumeo - slazem se da ce se kretanje radne tacke
ograniciti zbog limitirane max struje, ali ako se pojacavac koristi
u vrlo umerenim oblastima potrosnje struje (tiha muzika;) onda radne
tacke nece ni odlaziti mnogo daleko od mirne radne tacke, pa novonastali
strujni limit nece doci do izrazaja - ili negde gresim ?
cd-rom.164ljiljam,
Da li je normalno sto na mom Toshiba 8x stalno trepce (sporo).Trepce i kad nema
CD-a u njemu (i pod dosom ,svakim programom).
Unapred hvala.
cd-rom.165zlaya,
-> #163, sjocic- radne tacke ograniciti zbog limitirane max struje, ali ako se
- pojacavac koristi u vrlo umerenim oblastima potrosnje struje
- (tiha muzika;) onda radne tacke nece ni odlaziti mnogo daleko
- od mirne radne tacke, pa novonastali strujni limit nece doci do
- izrazaja - ili negde gresim ?
Kad god sam o nečemu razmišljao tipa neće to baš toliko biti opterećeno,
obavezno bih imao problema s istim ;(. Pojačalo na napajanju ima 2 velika
elektrolita za peglanje izlaznog napona. Njih 2 trebaju biti što veći da bi
pojačalo imalo što stabilnije uslove rada, i dovoljnu rezervu struje za veću
dinamiku rada. Kod digitalne tehnike koriste se rasprežni kondenzatori koji su
na svakom čipu, dok kod audio pojačala to i nije čest slučaj (ovde se
stavljaju rasprežni kondenzatori na sekcijama pojačala reda 100 - 200 MF). Kao
rezultat dobijaš veća izobličenja - koja čak ako ćemo pošteno nemoraš ni da
čuješ.
Moj ti je savet da mu dodaš još neki elektrolit paralelno postojećim, a za
beta test (dali to uopšte radi onako kako si zamislio) možeš i na "suvo".
Probaj kako ti se ponaša sve to, pa vidi šta ćeš dalje :)).
cd-rom.166zlaya,
-> #164, ljiljam- Da li je normalno sto na mom Toshiba 8x stalno trepce
- (sporo).Trepce i kad nema CD-a u njemu (i pod dosom ,svakim
- programom).
Dešava se i to na nekim drajvovima, nemora značiti da je neispravan...
cd-rom.167sjocic,
-> #165, zlaya-> Moj ti je savet da mu dodaš još neki elektrolit paralelno postojećim, a za
-> beta test (dali to uopšte radi onako kako si zamislio) možeš i na "suvo".
-> Probaj kako ti se ponaša sve to, pa vidi šta ćeš dalje :)).
Ok, naprava ja proradila :)
Dakle, moja mini linija ima konektor za napajanje CD-a, mada bez
problema moze da se nakaci i neki hard ili flopi ;>
U planu je vezivanje i tastature ;)
Na ulazu u 7812 nakacen je jedan 220uF/40V, a na izlazu 100pF/100V.
Bez ovoga je bilo zujanja (ne bruma),a sa ovim nema. Na izlazu 7805
nisam nista stavljao.
Postoji samo jos jedan 'mali' problem: CD-radi normalno na slusalicama,
ali kad mu vezem Line-out sa CD-in na liniji, javlja se brum. Kad cinch
iz linije izvucem 'do pola' tako da ima samo signal, ali ne i masu,
brum se upola smanji, ali ga jos uvek ima. Da li bi mozda trebalo i
ovde vezati neke kondenzatore za spregu, jer mi deluje kao da mu bas i
nisu isti naponski nivoi, tj. da je Viq (CD) <> Viq (Linije), jer CD
moze da da samo signal >0V a linija trazi ulaz koji varira oko 0V ?
cd-rom.168zlaya,
-> #167, sjocic- Ok, naprava ja proradila :)
- Dakle, moja mini linija ima konektor za napajanje CD-a, mada
- bez problema moze da se nakaci i neki hard ili flopi ;>
- U planu je vezivanje i tastature ;)
Možda bi bolji zahvat bio kačenje robotske ruke da menja kasete, diskove i
stanice ;).
- Postoji samo jos jedan 'mali' problem: CD-radi normalno na
- slusalicama, ali kad mu vezem Line-out sa CD-in na liniji,
- javlja se brum. Kad cinch iz linije izvucem 'do pola' tako da
- ima samo signal, ali ne i masu, brum se upola smanji, ali ga
- jos uvek ima. Da li bi mozda trebalo i ovde vezati neke
- kondenzatore za spregu, jer mi deluje kao da mu bas i nisu isti
- naponski nivoi, tj. da je Viq (CD) <> Viq (Linije), jer CD moze
- da da samo signal >0V a linija trazi ulaz koji varira oko 0V ?
Brum ti se javlja iz 3 razloga. Jedan je loša filtracija napona za
napajanje samog CD-a, a drugi oscilovanje istog preko napajanja (apsolutno
romantično), i treći slab trafo, tako da čip nema šta da pegla. Kod čipova
78XX / 79XX odnos ulaznog i izlaznog elektrolita je 1:5 do 1:10 (2200 ulaz,
220 izlaz). Takođe se na izlaz stavi i jedan blok kondenzator od 0,1mf. Ovo bi
kobojagi trebalo da ti ubije brum. Između CD-a i predpojačala treba da stoji
rasprežni kondenzator (reda 0,1 do 2,2mf)- on je verovatno već negde
integrisan. Takođe možeš da uzemljiš samo kućište CD-a tako što ga vežeš za
masu kućišta mini linije običnom žicom.
Pozabavi se malo kondenzatorima, i obavezno premeri ulazni napon pod
opterećenjem na 78XX čipovima, on mora biti minimum veći za 20% od izlaznog.
cd-rom.169livan,
Zamolio bih ponosne vlasnike CD pisača da mi navedu oznaku uređaja
koji imaju kao i kraca zapazanja o njihovom radu.
Takođe, interesuje me koji su danas najbolji CD pisači koji se mogu
nabaviti kod nas (i po kojoj ceni).
I jedno glupo pitanje. Imaju li CD pisači definisan vek trajanja u smislu
broja odštampanih CD-a. Ili, koliko je ko uspeo da naštancuje diskova sa
jednim pisačem.
cd-rom.170bastion,
Nameravam da kupim CD 24x ili CD 32x
Da li neko od vas ima CD ROM 24x Creative sa daljinskim?
Kakav je?
Kako prolazi sa ostecenim data CD-ovima?
Kako prolazi sa ostecenim muzickim CD-ovima?
Kakav je daljinski?
Kako se on ponasa u DOS-u (daljinski)?
Kako u Windows-u?
Da li pravi ikakve probleme?
Da li CD ROM moze da grabuje CD-ove?
Da li ima posebne opcije?
Da li mi ga preporucujete!?
A da neko od vas nema slucajno CD ROM 24x TEAC?
Kakav je?
Kako prolazi sa ostecenim data i muzickim CD ovima?
(Da li isto onako dobro kao i njegovi predhodnici)
Da li lepo grabuje CD-ove?
Da li mi ga preporucujete!?
Mozda sam dosadan, ali dali neko ima CD ROM 32x TEAC?
Kakav je?
Kako prolazi sa losim CD-ovima?
Da li lepo grabuje CD-ove?
Da li ima loseg uticaja zbog prevelike brzine?
Da li mi ga preporucujete!?
E sad kljucno pitanje: Koji je od ovih najbolji?
Koji da uzmem a da ne pogresim?
Koji mi vi CD ROM od ova tri preporucujete!?
Ko mi iskreno odgovori na ova pitanja bicu mi licno
i beskrajno zahvalan!
P.S.:Pomagajte ljudi! Sta da radim?
cd-rom.171emajsijuen,
-> #170, bastion│ Da li neko od vas ima CD ROM 24x Creative sa daljinskim?
│ Kakav je?
└───────────────────────────────────────
Zadovoljava potrebe... Transfer mu je manji nego sto bi trebao da bude
(nesto manji od 2 Mb / Sec). Inace vreme pristupa je oko 120ms.
│ Kako prolazi sa ostecenim data CD-ovima?
└───────────────────────────────────────
Ja nisam imao problema sa ostecenim CD-ovima. Inace, uredjaj ima neki
taster na sebi, kojim se usporava (?!?) rad CD-a, pa je i citanje bolje.
Neka me neko ispravi ako gresim.
│ Da li CD ROM moze da grabuje CD-ove?
└───────────────────────────────────────
Moze, mada to radi veoma sporo... :(
>> Da li mi ga preporucujete!?
Da...
BTW, pre nego sto se odlucis, pogledaj "Svet Kompjutera" 1/98, u njemu su
testirali Creative 24x. Takodje pogledaj i SK 2/98, jer su u njemu testirali
Teac 32x.
Pozdrav, Vlada...
cd-rom.172epson,
-> #170, bastion
│ A da neko od vas nema slucajno CD ROM 24x TEAC?
│ Kakav je?
│ Kako prolazi sa ostecenim data i muzickim CD ovima?
│ (Da li isto onako dobro kao i njegovi predhodnici)
│ Da li lepo grabuje CD-ove?
│ Da li mi ga preporucujete!?
└─────────────────────────────────────────────────
Čita sve i svašta, vratanca izlaze veoma brzo (to je da se nadok-
nadi gubitak do 32x :)) audio cdove grebuje brzinom <=8x (na interne-
tu na mp3.com piše da grebuje 12x, ali to nikad nisam postigao), pre-
poruka.
│ Koji mi vi CD ROM od ova tri preporucujete!?
└─────────────────────────────────────────────────
Sasvim ti je dovoljan recimo Teac/Wearnes 8x, eventualno 12x.
cd-rom.173bastion,
-> #171, emajsijuen>> >> Da li mi ga preporucujete!?
>>
>> Da...
Prvo da ti se zahvalim (HVALA), a sada da li bi mogao da mi
pojasnis stvari oko daljinca?
Kakav je?
Da li ima neke skrivene/zanimljive opcije?
Da li daljincki korektno radi i u DOS-u?
Kakve baterije/napajanje koristi?
Koliko traju baterije?
Koliki mu je domet i da li ga neki uredjaji ometaju(njegov signal)?
...pozdrav Vlada...
cd-rom.174emajsijuen,
-> #173, bastion>> Prvo da ti se zahvalim (HVALA), a sada da li bi mogao da mi
>> pojasnis stvari oko daljinca?
>>
>> Kakav je?
Kakav bi mogao da bude daljinac? Dimenzije su mu: 8.5 x 5.4 x 0.5. Ima
nekoliko tastera za upravljanje audio funkcijama CD-a - Play(next),stop(eject),
<<, >>, |<. Osim ovih tastera, poseduje jos 3 tastera za podesavanje jacine
zvuka - > , < i Mute.
Osim ove funkcije (pustanje muzike...), daljinac poseduje i mogucnost
da (preko posebnog programa) kontrolise misa, i jos neke stvari. Necu dalje
da pricam o ovome, jer kod sebe nisam instalirao taj program, pa i ne znam
detalje.
>> Da li daljincki korektno radi i u DOS-u?
Pustanje audio CD-ova radi..., za ostalo ne znam jer nisam probao.
>> Koliko traju baterije?
Pojma nemam... Meni traju vec 4-5 meseci... :)
>> Koliki mu je domet i da li ga neki uredjaji ometaju(njegov signal)?
Domet mu je oko 10 metara. Meni radi besprekorno...
Pozdrav, Vlada...
cd-rom.175fantom,
ortak je uzeo cd rom i sad kad ga je prikljucio i instalirao cd uopste
nece da radi kao da je izvucen kabal iz njega ???
probali smo da vidimo da li je kabal negde u prekidu ali je citav !!!
taj isti cd rom kod mene radi dobro !!!
e sad ako neko zna u cemu je problem nek pomogne !!!
cd-rom.176jujo,
-> #175, fantom# ortak je uzeo cd rom i sad kad ga je prikljucio i instalirao cd uopste
# nece da radi kao da je izvucen kabal iz njega ???
# probali smo da vidimo da li je kabal negde u prekidu ali je citav !!!
# taj isti cd rom kod mene radi dobro !!!
#
Koji kabi i koji CD???? Napisi detalje pa ti neko mozda pomogne...
yooyo:
cd-rom.177fantom,
-> #176, jujo>>KKoji kabi i koji CD???? Napisi detalje pa ti neko mozda pomogne...
mislim na ide kabal znaci program uoste ne prepoznaje cd ko kad iz njega
izvuces ide kabal !!! a radi se o cd romu TEAC 4X !!!
cd-rom.178sjocic,
-> #168, zlaya-> Možda bi bolji zahvat bio kačenje robotske ruke da menja kasete, diskove i
-> stanice ;).
Hmmm, vidi, ... ta ideja ti i nije tako losa ;)
-> Brum ti se javlja iz 3 razloga. Jedan je loša filtracija napona za
-> napajanje samog CD-a, a drugi oscilovanje istog preko napajanja (apsolutno
-> romantično), i treći slab trafo, tako da čip nema šta da pegla. Kod čipova
-> 78XX / 79XX odnos ulaznog i izlaznog elektrolita je 1:5 do 1:10 (2200 ulaz,
-> 220 izlaz). Takođe se na izlaz stavi i jedan blok kondenzator od 0,1mf. Ovo
-> bi kobojagi trebalo da ti ubije brum. Između CD-a i predpojačala treba da
-> stoji
Probao sam i to : 2200uF ulaz, 220uF izlaz, i .1uF izlaz (5V) i nista.
Ne mogu da ukinem brum nikako ! Ne verujem da je trafo slab - kad CD
radi odvojeno (samo koristi napajanje) linija svira k'o blesava, uopste
joj ne fali struje koju vuce CD. Malo sam uspeo da smanjim brum
kad sam vezao zicom 'oklope' oba uredjaja, ali nedovoljno.
Jedino sto mi pada napamet, je uzemljavanje uba uredjaja, ali ja
u sobi nemam nigde utikac sa uzemljenjem, tako da to otpada.
U medjuvremenu, uzeo sam neki externi ispravljac, i on lepo napaja CD,
linija samu sebe, i sve svira jako fino, mada ima malo vise kablova
po sobi. Kad se sapletem, i napravim neki pi*vajz, opet cu da
experimentisem sa napajanjem iz linije :)
ps. Hvala na savetima :)
cd-rom.179jujo,
-> #177, fantom# >>KKoji kabi i koji CD???? Napisi detalje pa ti neko mozda pomogne...
#
# mislim na ide kabal znaci program uoste ne prepoznaje cd ko kad iz njega
# izvuces ide kabal !!! a radi se o cd romu TEAC 4X !!!
Aha...a da li ste proverili master/slave jumpere, da li je kabl pravlino
uboden, da li CD dobija struju, i da li imate odgovarajuce drajvere.
Ako je sve gore OK onda vidite i sa obicnim atapi_cd.sys drajverom.
Prvo naterajte da stvar radi pod DOS-om pa tek onda ga gurajte u Win95.
yooyo:
cd-rom.180fantom,
-> #179, jujo>>Aha...a da li ste proverili master/slave jumpere, da li je kabl pravlino
>>uboden, da li CD dobija struju, i da li imate odgovarajuce drajvere.
>>Ako je sve gore OK onda vidite i sa obicnim atapi_cd.sys drajverom.
>>Prvo naterajte da stvar radi pod DOS-om pa tek onda ga gurajte u Win95.
Svi su kablovi u redu namesteni drajveri su original sto idu uz cd
namesten je na slave , jedino ne znam dal treba nesto u setupu da se namesta
ili na hdd-u dzamperi
cd-rom.181jujo,
-> #180, fantom# Svi su kablovi u redu namesteni drajveri su original sto idu uz cd
#
# namesten je na slave , jedino ne znam dal treba nesto u setupu da se
# namesta
# ili na hdd-u dzamperi
Pa stavite ga na drugu liniju...tu bi trebalo da radi 100%. Postoje
situacija kada se CD bija sa HD-om, i to u prilikama kad je npr.
jumper na HD-u namesten na CSEL umesto na MASTER ili SLAVE.
U setup-u nemoj nista dirati....osim da konstatujes da li su
sva 4 IDE kanala ukljucena (PNP/PCI Configuration....Primary IDE ...)
Ako jesu i CD je na drugoj grani (Sekundarni IDE kontroler) onda
CD MORA da radi.
yooyo:
cd-rom.182fantom,
-> #181, jujoPuno ti hvala !!!
cd-rom.183gkosta,
LM, treba mi jedan savet...
Kupio sam skoro Teac 32x.
E, sad...
Kad u windac-u radim grebovanje u wav format brzina mu je najvishe 8x (!!!)
a kad skidam u MP3 jednu pesmu radi u proseku za sat-sat i po
(tj. brzinom od 0,1x) !!!!
Pa, pitam se....
Hmmm...
U chemu je problem, jer sam ochekivao ZVEEER (a dobio...)!!!
Ako je mozda u pitanju hardver kazite, pa cu da napishem koja je mashina u
pitanju (ukratko - pentium 150mhz, 32 ram-a)
Aj' pa recite u chemu je stvar!
Kosta :)
cd-rom.184pecanac,
-> #183, gkosta# Kad u windac-u radim grebovanje u wav format brzina mu je najvishe 8x
# (!!!)
Sa uključenom sinhronizacijom ili bez?
cd-rom.185zormi,
-> #183, gkosta
* Kad u windac-u radim grebovanje u wav format brzina mu je najvishe 8x (
* !!!)a kad skidam u MP3 jednu pesmu radi u proseku za sat-sat i po
* (tj. brzinom od 0,1x) !!!!
Moderni CDROM-ovi nikada ne postižu deklarisanu max. brzinu kod
grebovanja. Najbolji po tom pitanju koji sam imao je Sony24
koji je postizao reda 14x. Obično 24brzinci idu na 4x, 6x i slično
kad se grebuje muzika.
Kod MP3 kodovanja nije u pitanju samo grebovanje vec i slozeni encoding
koji radi CPU i to traaaje. Pretpostavljam da bi kraće trajalo skidanje
u WAV pa onda MP3 kompresija jer sa hard diska ne treba stalno raditi
resinhronizaciju za RAW čitanje.
cd-rom.186gkosta,
-> #184, pecanac
> Sa ukljucenom sinhronizacijom ili bez?
Namesteno je na BURST-COPY
cd-rom.187pvlada,
-> #186, gkosta-> Namesteno je na BURST-COPY
--------------------------------------------------------------------------
Meni se na Teac 8x mnogo brže grab-uje kada je uključena sinhronizacija,
engo Burst.
Pozdrav Vlada
cd-rom.188gkosta,
-> #187, pvlada> Meni se na Teac 8x mnogo brze grab-uje kada je ukljucena sinhronizacija,
> engo Burst.
Ajde Vlado (i ostali) objasnite mi razliku izmedju
sinhronizacije, burst-a i normal copy-ja.
Shta se dobija/gubi, koji od njih daje kvalitetniji zvuk, shta brze radi
"radnju"...
Hvala people...
cd-rom.189pvlada,
-> #188, gkosta>Ajde Vlado (i ostali) objasnite mi razliku izmedju
>sinhronizacije, burst-a i normal copy-ja.
>
>Shta se dobija/gubi, koji od njih daje kvalitetniji zvuk, shta brze radi
>"radnju"...
Mogao mi sada detaljno da ti objašnjavam, ali nemam vremena
pošto ovo pišem on-line (kada budem imao vremena napisaću
detaljnije), kod sinhronizacije je bolji zvuk, dok je burst
brži, mada to kod mene nije slučaj.
Pozdrav Vlada
cd-rom.190zeljkoj,
Videh danas prazne TDK cd-ove na kojima piše da su samo za snimanje muzike.
Skuplji su 2,5 puta od onih "kompjuterskih" (koji sasvim lepo rade i
u muzičkim cd playerima :). Zna li neko u čemu je razlika?
cd-rom.191poll,
Sto pre su mi potrebni drajveri za Cyberdrive 120d cd-rom. Ako
neko ima tako nesto neka mi posalje na mail.
Hvala
cd-rom.192epson,
-> #183, gkosta
│ Kupio sam skoro Teac 32x.
└─────────────────────────────────────────────────
Teac 24x.
│ Kad u windac-u radim grebovanje u wav format brzina mu je najvishe 8x (!!!)
└─────────────────────────────────────────────────
8x-10x
│ U chemu je problem, jer sam ochekivao ZVEEER (a dobio...)!!!
└─────────────────────────────────────────────────
Nabavi SCSI CDROM.
│ a kad skidam u MP3 jednu pesmu radi u proseku za sat-sat i po
│ (tj. brzinom od 0,1x) !!!!
└─────────────────────────────────────────────────
Šta ti očekivao ? Istovremeno se skida pesma i kompresuje.
cd-rom.193gkosta,
-> #192, epson
Ql, ql...
Nego, objasni ti meni sledeca dva reply-a:
1) ja napishem da sam kupio Teac 32x a ti odgovarash sa "Teac 24x"
2) opet... ja napishem da ripuje najvishe 8x a ti: "8x-10x"
>> U chemu je problem, jer sam ochekivao ZVEEER (a dobio...)!!!
> Nabavi SCSI CDROM.
Da, slazem se... U potpunosti se slazem...
Ali, samo da kazem da sam ovo spomenuo zato shto znam da Sony ili Teac 24x
rade istu stvar dosta brze (koliko znam od 12-16x)...
>> a kad skidam u MP3 jednu pesmu radi u proseku za sat-sat i po
>> (tj. brzinom od 0,1x) !!!!
> Sta ti ocekivao ? Istovremeno se skida pesma i kompresuje.
Pa, da...
Ochigledno (isprobao sam, zapravo!) da je brze odvojeno grebovanje i naknadna
kompresija.
Pozdrav od Koste :)))
cd-rom.194epson,
-> #193, gkosta
│ 1) ja napishem da sam kupio Teac 32x a ti odgovarash sa "Teac 24x"
└─────────────────────────────────────────────────
│ 2) opet... ja napishem da ripuje najvishe 8x a ti: "8x-10x"
└─────────────────────────────────────────────────
Napisao sam da imam Teac 24x, koji grebuje 8x-10x.
│ Ali, samo da kazem da sam ovo spomenuo zato shto znam da Sony ili Teac 24x
│ rade istu stvar dosta brze (koliko znam od 12-16x)...
└─────────────────────────────────────────────────
Moj Teac 24x kao što rekoh nikada nije osetio >10x.
cd-rom.195dalek,
Da li je moguce bez racunara kontrolisati cdrom , naravno uz neki
elektronski sklop koji se prikljuci na konektor. Ako neko ima
iskustva molio bih da mi se javi.
cd-rom.196sljubisic,
Ima li neko drajver (DOS) za Acer-ov 767e (4x) CD-ROM?
U principu posluzice drajver za bilo koji drugi Acer pa
ako neko ima, neka ostavi ovde posto te drajvere do sada
niko nije uploadovao u ovu konferenciju.
Unapred zahvalan :)
cd-rom.197calex,
-> #196, sljubisic> Ima li neko drajver (DOS) za Acer-ov 767e (4x) CD-ROM?
Imaš li neko teže pitanje? ;)
767e217.execd-rom.198sljubisic,
-> #197, calex
>> Ima li neko drajver (DOS) za Acer-ov 767e (4x) CD-ROM?
> Imas li neko teze pitanje? ;)
Imam: gde bre drzis sve te fajlove ? :))
cd-rom.199dr.grba,
-> #198, sljubisic>>> Imas li neko teze pitanje? ;)
>>
>> Imam: gde bre drzis sve te fajlove ? :))
Calexov radni sto nisam video nikada, ali ga zamišljam kao računar
jednog svog prijatelja, inženjera za mreže. Elem, otišao ovaj kod
nekog prijatelja i poveo svoju osmogodišnju kćer.
- Tata, a šta je ono tamo?
- Pa, to je računar, isti kao naš kod kuće.
- Kako isti, tata, pa ovaj liči na neku kutiju!
Šta će dete, misli da ako tatin računar liči na dlakavo čudovište sa
19 rogova, mora tako i svaki drugi da izgleda (((:
Dakle, Cale, gde držiš sve te fajlove? ((:
cd-rom.200gdevrnja,
Hteo bih da kupim neki CD-Recorder. Interesuje me koji su dobri i kolika ima
je cena.
Da li je za presnimavanje sa Hard-diska na CD plocu potrebno imati SCSI hard
disk ili moze komotno da se radi i sa IDE hardom?
cd-rom.201gmilojevic,
Da li neko moze da mi posalje...
originalan driver za cd PANASONIC CR-562 b
dvobrzinac,
kao i parametre za autoexec.bat i config.sys
zahvaljujem...
mail GMilojevic
cd-rom.202the.edge,
-> #201, gmilojevicJa imam taj cdrom, ali nemam drajvere, jer ga koristim samo za muziku. W95 je
ubacio svoje drajvere za taj cdrom.
AcCeSS DeNiED
cd-rom.203illusion,
Ajdete ljudi nek neko nabudzi da cd-rom radi van komp-a.
Bilo je reci o tome i odjednom veliko nista.
ako neko ima neku ideju nek se javi.